Remont garażu

0
Funckjonalny garaż
Aby zrozumieć, dlaczego garażowe nawierzchnie muszą być łatwe do czyszczenia, wystarczy sobie odpowiedzieć na pytanie, co dzieje się zimą, gdy do garażu wjedziemy zaśnieżonym samochodem?

Remont garażu jak i innych pomieszczeń wymaga pewnej wiedzy, listy zadań i podjęcia ważnych decyzji. Podłoga i ściany w garażu nie muszą być piękne. Znacznie ważniejsze jest, by były wytrzymałe oraz łatwe do utrzymania w czystości i to niezależnie, czy garaż traktujemy wyłącznie jako miejsce przechowywania samochodu czy motoru rezygnując z budowy kanału naprawczego, czy będzie również miejscem naprawiania auta wobec czego garaż w kanał zostanie wyposażony.

Remont garażu zaczynamy od ścian. Można je wykończyć w dość dowolny sposób, pamiętając jednak, że ich zewnętrze powierzchnie powinny być na tyle wytrzymałe, by uderzenie np. kluczem francuskim nie powodowało rys i pęknięć oraz łatwo można było je umyć. Znacznie ważniejszą garażową powierzchnią jest podłoga. Musi być nie tylko wytrzymała i łatwa do czyszczenia, lecz również mieć odpowiednie właściwości antypoślizgowe. Wśród budowlańców popularna jest anegdota, wzięta z życia, opowiadająca o inwestorze, który postanowił wykończyć garażową posadzkę linoleum - materiał jest w miarę wytrzymały i łatwy do mycia. O tym, że nie był to słuszny wybór inwestor przekonał się zimą, gdy po wjechaniu do garażu na zaśnieżonych oponach zaparkował dopiero na przeciwległej ścianie.

To Cię zainteresuje: Proste sposoby na mały garaż

Remont garażu

Aby zrozumieć, dlaczego garażowe nawierzchnie muszą być łatwe do czyszczenia, wystarczy sobie odpowiedzieć na pytanie, co dzieje się zimą, gdy do garażu wjedziemy zaśnieżonym samochodem? Zgodnie z zasadami fizyki, przyklejone do samochodu błoto pośniegowe i lód, zamienia się w wodę i spływa na posadzkę, a razem z nim smary, oleje, sól i chemikalia używane do posypywania dróg zimą. Dlatego, choć podwyższa to znacznie koszty wykonania garażowej posadzki, warto inwestować w nawierzchnie ze spadkami i wykonać system odwodnienia. Ułatwia on nie tylko bieżące utrzymywanie czystości (można bezpośrednio spłukać posadzkę wodą z węża), lecz również umożliwia np. umycie samochodu w garażu, zamiast w myjni.

Co na ściany i posadzki

Garaż jest pomieszczeniem intensywnie eksploatowanym. Nie chodzi o częstotliwość używania, a o naciski wywierane na posadzkę przez masę samochodu oraz wpływ, jaki na nawierzchnie wywierają środki chemiczne, a tych nie da się uniknąć eksploatując auto. Nawierzchnie muszą być zatem odporne na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie oraz wytrzymywać działanie chemikaliów. Czym zatem wykończyć garażowe nawierzchnie?

Żywice - nawierzchnie wykończone masami żywicowymi są wytrzymałe, odporne na ścieranie i łatwe do umycia. Najczęściej stosuje się żywice epoksydowe, poliuretanowe lub masy winyloestrowe. Żywice dostępne na rynku oferowane są w dość bogatej palecie barw, dzięki czemu ściany i podłoga w garażu nie muszą być nudne. Nawierzchniom z żywic łatwo również nadawać fakturę antypoślizgową, a na wielu z nich powstaje ona samoczynnie w postaci tzw. pomarańczowej skórki. Masy żywiczne nakłada się na podłoże warstwą grubości od 1 do 6 mm, pędzlem lub pacą. Są również masy samorozpływne, które wystarczy wylać na podłogę, podobnie jak wylewkę samopoziomującą – te odmiany nie nadają się jednak do wykańczania nawierzchni ze spadkiem. Nawierzchniom z mas żywicznych można nadawać dekoracyjną formę posypując świeżą warstwę masy kolorowym piaskiem kwarcowym lub chipsami dekoracyjnymi (płatki ozdobne z tworzyw sztucznych).

Płytki - to częsty sposób wykańczania garażowych nawierzchni, jednak równie często popełniamy błędy przy wyborze rodzaju płytek i kleju do garażu, a potem irytujemy się, gdy płytki pękają i odpadają ze ścian, czy posadzki. Do garażu nadają się płytki gresowe, klinkierowe lub lastrykowe, najlepiej antypoślizgowe, o klasie ścieralności od III do V, o nasiąkliwości do 3% (czyli nienasiąkliwe), o odporności na zginanie minimum 25 MPa i twardości 5–6 w skali Mohsa. Krótko mówiąc, płytki muszą być solidne i o niezbyt dużych wymiarach, gdyż duże płytki mają mniejszą odporność na zginanie. Płytki w garażu należy kleić zaprawami przeznaczonymi do stosowania na zewnątrz budynków – elastycznymi, o podwyższonej odporności na wilgoć i wahania temperatury. Na fugi najlepiej nadają się elastyczne masy epoksydowe do stosowania na zewnątrz.

Surowy beton – jeśli posadzka w garażu jest dobrze wykonana można ją zostawić bez wykończenia, a wykończyć tylko cokoły ścian np. płytkami. Garażowe podłogi najczęściej układane są bezpośrednio na gruncie, a ich wierzchnią warstwę stanowi zbrojona wylewka betonowa o grubości 5-15 cm. Do jej wykonania zalecany jest fabryczny beton klas C16/20 - C20/25. Wylewka wykonana starannie, z dylatacją obwodową i prawidłowym (2-3%) spadkiem w kierunku kratki odpływowej nie wymaga wykończenia. Wystarczy ją wygładzić i wyszlifować. Taka posadzka ma jednak niezbyt ciekawy wygląd i trudno utrzymać ją w czystości. Dlatego warto nawierzchnię zaimpregnować lub pomalować. Do impregnowania betonu służą impregnaty epoksydowe lub akrylowo-silikonowe. Są bezbarwne i można je nanosić bezpośrednio na posadzkę pędzlem lub wałkiem. Do malowania betonu służą farby uretanowo-alkidowe, akrylowe i epoksydowe o podwyższonej elastyczności, odporności na ścieranie i chemikalia. Nanosimy je kilkoma warstwami, na zagruntowane wcześniej podłoże, w odstępach 24-godzinnych. Malowanie lub impregnację podłogi w garażu trzeba powtarzać co 3-4 lata.

Zobacz: Garaż w domu energooszczędnym

Wylewka posadzkowa - jeśli w garażu wykonamy dodatkową wylewkę, zwykłą, czy samopoziomującą (nie nadają się do posadzek ze spadkiem), używając gotowych, wysokowytrzymałych mas posadzkowych oferowanych na rynku nie trzeba jej będzie wykańczać. Zwykłe wylewki cementowe, podobnie jak surowy beton, warto zaimpregnować lub pomalować.

Odwodnienie garażu

Odwodnienie to system kanalików lub rynien pod posadzką garażu powalający na swobodny odpływ wody z pomieszczenia. W posadzce montowana jest kratka odpływowa, a sama posadzka musi być wykonana z ok. 3% spadkiem w kierunku odpływu. System odprowadzania wody z garażu ma sporo zalet, zatem jeśli istnieje taka możliwość warto w niego zainwestować - pozwala np. na umycie samochodu w garażu, czy łatwe sprzątanie. Do budowy odwodnienia garażowego stosowane powinny być materiały o podwyższonej wytrzymałości na agresję chemiczną i wahania temperatury. Dotyczy to wszystkich elementów systemu - rur, kształtek, kolanek itp. Kratka musi wytrzymać nacisk samochodu, na wypadek najechania na nią.

Odpływ odwodnienia można podłączyć do kanalizacji sanitarnej lub deszczowej (wymaga to zgody miejscowego przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego lub urzędu miasta, czy gminy), systemu drenażu budynku lub studzienki chłonnej zlokalizowanej na posesji, np. na podjeździe do garażu.

W przypadku odwodnienia podłączanego do kanalizacji odpływ powinien być wyposażony w syfon wypełniony stojącą wodą, co zapobiega przedostawaniu się zapachów z kanalizacji do garażu. Aby otrzymać zgodę na podłączenie do kanalizacji, zazwyczaj wymagane jest także wykonanie separatora substancji ropopochodnych - urządzenia służącego do oczyszczania ścieków przed wprowadzeniem ich do sieci kanalizacyjnej.

W przypadku odpływu odwodnienia do studzienki chłonnej separator jest urządzeniem niezbędnym z punktu widzenia ekologii - wraz z wodą, z garażu wypływają chemikalia, oleje, smary i inne substancje zanieczyszczające środowisko. Równie istotne jest, by system odwodnienia był wykonany w sposób umożliwiający jego łatwą konserwację - wymianę wkładów w separatorze, uzupełnianie wody w syfonie, czy udrażnianie zapchanych rur.

Oceń artykuł
4,78 / 9 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Wojciech Lechowski

Polecamy Ci również

Zobacz także