Farby do metalu

Farby do metalu

Farby do metalu - zdjęcie 1

W mieszkaniu i wokół domu na co dzień wykorzystujemy dziesiątki metalowych elementów wymagających malowania. Balustrady, płoty, rynny, parapety, pokrycia dachowe, grzejniki - wszystkie potrzebują regularnej konserwacji.

Standardowy schemat malowania metalowych powierzchni wygląda następująco - farba gruntująca, podkładowa, na koniec wierzchnia. Ostatnio popularne stają się uniwersalne farby nawierzchniowe, które można stosować bezpośrednio na metal. Oszczędzają dużo czasu. Nie trzeba już również dokładnie czyścić niezbyt mocno skorodowanych elementów - wystarczy użyć farb antykorozyjnych i gruntów reaktywnych wchodzących w reakcję chemiczną z rdzą.

Rynek powłok lakierniczych do metalu jest obecnie tak bogaty, że z wyborem odpowiedniego produktu można mieć spory kłopot. Podstawą wyboru powinien być typ metalu, jaki ma być pomalowany. Do malowania stali, żelaza i żeliwa służą farby chlorokauczukowe, epoksydowe, alkidowe i poliuretanowe. Farby akrylowe, akrylowo-lateksowe, poliwinylowe i winylowe są odpowiednie do aluminium oraz metali ocynkowanych. Podczas wyboru trzeba zwracać uwagę, czy farba jest przeznaczona do stosowania wewnątrz, czy na zewnątrz. Istnieją także farby do zadań specjalnych, na przykład do malowania polerowanego aluminium (o zwiększonej przyczepności), czy grzejników (o podwyższonej odporności na temperaturę).

Grunty
Tradycyjnie powłoki lakiernicze powstają jako pokrycia wielowarstwowe, co powoduje konieczność trzykrotnego malowania metalowej nawierzchni i kupienia trzech odrębnych preparatów - gruntu, podkładu i farby nawierzchniowej. Grunt ma za zadanie zwiększyć przyczepność kolejnych warstw. Metal jest bowiem materiałem nienasiąkliwym, zatem farba nie wnika w jego strukturę. Emalia nawierzchniowa położona bezpośrednio na metalowe podłoże trzymałaby się w znikomym stopniu. Jeszcze do niedawna powierzchnie ze śladami korozji musiały być dokładnie oczyszczone przed malowaniem - za pomocą piaskowania, szczotkowania, opalania lub chemicznie przy zastosowaniu rozpuszczalników i kwasów organicznych. Obecnie na powierzchnię skorodowaną w niewielkim lub średnim stopniu można użyć gruntu reaktywnego, czyli specjalnej farby wodorozcieńczalnej wchodzącej w reakcję chemiczną z rdzą. Grunt reaktywny tworzy na powierzchni metalu czarną, twardą, silnie przylegającą warstwę podkładu, którą można bezpośrednio malować farbą nawierzchniową. Grunty tego typu wolno nakładać na podłoża o temperaturze nie wyższej niż 30ºC. W przypadku prowadzenia prac na zewnątrz trzeba pamiętać, że grunt do całkowitego wyschnięcia, co trwa ok. dwóch dób, nie może zamarznąć. Należy go również chronić przed wilgocią.

Farby podkładowe
Metal zagruntowany gruntem innym niż reaktywny, trzeba pomalować farbą podkładową. Ma to na celu stworzenie warstwy wiążącej i ochronę metalu przed korozją. Zasadniczo podkłady powinny być nakładane na powierzchnie wolne od rdzy, jednak ostatnio oferowane są również produkty dopuszczające niewielką korozję podłoża. Najczęściej spotkać można farby podkładowe na spoiwie chlorokauczukowym, ftalowym i alkidowym. W zależności od rodzaju mają kolor czerwony lub szary. Podkład można nakładać pędzlem lub natryskowo, najlepiej w dwóch warstwach. Po ostatecznym wyschnięciu podkładu (do 48 godzin) należy go pomalować dowolną farbą nawierzchniową. Uwaga, jeśli prace prowadzone są na zewnątrz nie wolno zwlekać z ostatecznym malowaniem, gdyż powłoka tworzona przez farbę podkładową nie jest odporna na działanie warunków atmosferycznych.

Emalie nawierzchniowe
Dobra farba wykończeniowa charakteryzuje się tym, że stworzona przez nią powłoka jest nie tylko estetyczna, lecz przede wszystkim odporna na warunki atmosferyczne i promieniowanie UV, gładka, o znacznej wytrzymałości na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Na rynku oferowane są zarówno emulsje rozcieńczalnikowe, jak i wodorozcieńczalne. Zgodnie ze sztuką malarską, emalie powinny być używane na powierzchniach przygotowanych farbą podkładową. Obecnie często oferowane są jednak farby będące podkładem i emalią nawierzchniową w jednym. Dobór farby zawsze powinien uwzględniać warunki eksploatacji malowanej powierzchni i oczekiwania, co do jej trwałości. Wewnątrz pomieszczeń farby typu „wszystko w jednym” zdecydowanie przyspieszają pracę. Użycie ich jednak np. do rynien, narażonych na nieustanne działanie warunków atmosferycznych, mogłoby być ryzykowne. Na zewnątrz nie nadają się również popularne emalie ftalowe - szybko matowieją i łuszczą się. Bardziej trwałe są powłoki z farb polwinitowych lub chlorokauczukowych. Do wnętrz polecić można wodorozcieńczalne emalie akrylowe, dzięki którym uzyskuje się półmatową, elastyczną powłokę. Aby uzyskać gładką powierzchnię o jednolitej grubości najlepiej nakładać farbę natryskowo lub wałkiem. Do malowania pędzlem warto wybrać model o miękkim włosiu. Przy dwukrotnym malowaniu, przed nałożeniem drugiej warstwy, praktycy zalecają zmatowienie powierzchni drobnoziarnistym papierem ściernym.

Farby do zadań specjalnych
Oprócz ogólnie stosowanych farb, istnieją też wersje przeznaczone do zastosowań specjalistycznych i pracy w trudnych warunkach. Jako przykład można podać specjalne emalie do malowania grzejników, charakteryzujące się dużą zdolnością krycia i podwyższoną odpornością na wysokie temperatury. Są to najczęściej wodorozcieńczalne farby akrylowe, zapewniające dużą elastyczność powłoki. Można je nakładać na stare warstwy farb chlorokauczukowych, karbamidowych i ftalowych po uprzednim zmatowieniu podłoża drobnoziarnistym papierem ściernym.

Do malowania blaszanych dachów i rynien przeznaczone są farby na podłoża ocynkowane - o podwyższonej odporności na czynniki atmosferyczne. Zazwyczaj nie wymagają podkładu - można bezpośrednio malować nowe lub utlenione powierzchnie cynkowe. W miejscach, gdzie warstwa cynku została uszkodzona i doszło do korozji blachy, przed malowaniem należy jednak zastosować podkład antykorozyjny, co zapobiegnie pojawieniu się rdzawych plam na nowej powłoce malarskiej.

Oceń artykuł
5,00 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Mateusz Zieliński

Zdjęcia: v33

Polecamy Ci również

Zobacz także